
tanácsadás – gyerekek
Komplex gyógypedagógiai tanácsadás és fejlesztés: cselekvésanalízis, rajzvizsgálat, kommunikációs közvetítés, közös probléma- és célmeghatározás, gyermekfejlesztés koordinálása
Mikor lehet rá szükség?
Tartós bizonytalanságérzés a szülőkben gyermekük egy vagy több életterületével kapcsolatban. (alvás, étkezés, mozgás, játéktevékenység, beszéd, tanulás)
Rendszeresen ismétlődő, kihívást jelentő napi helyzetek. (pl.: keretek-szabályok konfliktusa, napi rutin nehezítettsége)
Kivizsgálások írásos eredményének közös értelmezése és átfogó feldolgozása.
Tanácsadás a szülői szereppel kapcsolatos kérdésekben.
Oktatási intézmény kiválasztásához a családot jól támogató szempontok meghatározása.
Hogyan segít?
kérdésekkel vezetett beszélgetés, rendszerszemléletű eredményáttekintés, cselekvésanalízis rövid filmrészlet alapján, rajzolásos folyamat és rajzok elemzése, összegző célmeghatározás a kívánt és szükséges változáshoz, online fejlesztés lehetőségének vizsgálata
50-60 perces alkalmak
szupervízió
Hivatás személyiséget, a szakmai „én”-t támogató, rendszerszemléletű tanulási folyamat. Mentálhigiénés hatású, önreflexiós készséget érlelő, önismereti forrást felfedező lélektani munka. Egyéni és/vagy csoportos formában.
Mikor és hogyan?
Személyes „szupervízió” meghatározásom szerint a szupervízió a szakmai „én” támogatásán túl, egyéb, jól körül határolható életszerep, aktuális változás kísérésére is lehetőség. Ilyen lehet: egy munkakör váltás, a szülővé válás, átmeneti külföldi munkavállalás – utazóvá válás, idősödő szülők gondozásának felelős életszerepe.
Mi történik a szupervízión?
Beszélgetés. Hallgatás. Kérdezés. Összegzés. Támogatás. Figyelem.
És … Mentális készségbővítés vertikálisan (meglévő készségek magasabb szintre emelése) és horizontálisan (új kompetenciák tanulása).
Támogatott változás az önismeret, érzelmi kifejezőkészség, stressz és konfliktuskezelés, általános életvezetés területén.
Technikák: segítő beszélgetés, értő hallgatás, valamint a rálátás – felfedezés -megértés triász támogatása kreatív eszközökkel (képek, rajzolás, egyszerű tárgyak)
60-90 perces alkalmak
mediáció
Felek közötti közvetítés. A mediáció egy mediátor által facilitált, biztonságos térben, kereteiben „megtartott” kommunikációs folyamat, melynek egyik célja a felek közötti, kölcsönösen elfogadható megállapodás elérése.
Mikor és hogyan?
A mediátor szerepe és feladata olyan megrekedt kommunikációs folyamatok segítése, ahol az elmozdulás a résztvevők közösen megfogalmazott igénye vagy egy harmadik fél, pl.: gyermek fontos érdeke. Ilyen helyzet lehet gyermekek esetében egy intézményváltás, egy felülvizsgálattal kapcsolatos dilemma, továbbtanulás, a tehetséggondozás kérdése.
A mediátor nem dönt a felek helyet, nem ad tanácsot és nem is sugall megoldásokat.
A mediátor egyezteti és tartja a mediáció menetét, kereteit, ő felel a folyamatért.
A mediációs ülés tiszteletteljes, egyenlően megosztott kommunikációs térben történő, előremutató és biztonságos beszélgetés.
általában 180 perces alkalmak